UNIKALNE SZKOLENIA Z NAUKI PROGRAMOWANIA DLA NAUCZYCIELI
- 25-08-2017
- FP
NABÓR NA UNIKALNE SZKOLENIA Z NAUKI PROGRAMOWANIA DLA NAUCZYCIELI KLAS I- III SZKÓŁ PODSTAWOWYCH.
Od września br. w klasach I – III szkół podstawowych ruszają zajęcia z nauki „programowania”, które mają objąć wszystkich uczniów. To zupełna nowość wymagająca od nauczycieli nauczania wczesnoszkolnego nowych umiejętności i nowej wiedzy. Jak dotąd nie stworzono ogólnodostępnego systemu podnoszenia kwalifikacji nauczycieli na tym polu.
Mając to na względzie Stowarzyszenie „Miasta w Internecie” ogłasza nabór na unikalne, pilotażowe szkolenie dla nauczycieli klas I – III tarnowskich szkół podstawowych, obejmujące tematykę „programowania” rozumianego - zgodnie z intencjami MEN - jako rozwijanie myślenia logicznego, algorytmicznego oraz komputacyjnego, zgodnie z projektowaną nową podstawą programowania.
Program szkoleń realizowanych głównie w formule warsztatowej obejmie 24 godziny zajęć w blokach kilkugodzinnych. Kurs rozpocznie się w 2 połowie października br. Zajęcia odbywać się będą w porach dogodnych dla nauczycieli (popołudniowych).
Szkolenie poprowadzą doświadczeni edukatorzy programowania, w tym eksperci Stowarzyszenia „Miasta w Internecie’
Zajęcia szkoleniowe odbywać się będą w Centrum Edukacji i Kreacji Cyfrowej FABRYKA PRZYSZŁOŚCI w Tarnowie (ul. Szeroka 7), które udostępni uczestnikom sprzęt i oprogramowania w modelu 1:1.
Liczba uczestników szkolenia jest ograniczona do 20. Pierwszeństwo w naborze będą mieli nauczyciele ze szkół, które wydelegują 2 nauczycieli (co wiąże się z charakterem zajęć szkoleniowych).
Uczestnicy szkolenia otrzymają certyfikat jego ukończenia.
Warunki uczestnictwa w szkoleniu:
- Udział nauczycieli w szkoleniu jest bezpłatny. Szkolenie zostanie zorganizowane ze środków budżetu miasta Tarnowa przekazanych szkołom na pokrycie kosztów udziału nauczycieli w szkoleniu.
- Każdy z uczestników - pod warunkiem spełnienia wymogów określonych praz organizatora - otrzyma od organizatorów na własność tablet edukacyjny ufundowany przez firmę ELPLC http://www.elplc.pl/oraz 1 egzemplarz pomocy edukacyjnej ScottieGo https://scottiego.pl/ do wykorzystania w szkole w trakcie lekcji z programowania.
- Przed szkoleniem każdy z uczestników szkolenia jest zobowiązany do podpisania umowy z organizatorem szkolenia, w której zobowiąże się do:
- obowiązkowego uczestnictwa we wszystkich zajęciach realizowanych w trakcie szkolenia
- przygotowania - w ciągu 14 dni od jego zakończenia - scenariusza 1 lekcji z programowania i udostępnienia go bez ograniczeń do wykorzystania przez innych nauczycieli. W ten sposób efektem szkolenia będzie 20 scenariuszy lekcji udostępnionych tarnowskim nauczycielom
- przeprowadzenia w szkole lekcji pokazowej dla innych nauczycieli nauczania wczesnoszkolnego.
Zgłoszenia
Zgłoszenia udziału w szkoleniu należy dokonać indywidualnie do 17 września za pomocą e-maila skierowanego na adres: programowanie@mwi.pl, zawierającego: imię i nazwisko oraz informację o szkole, w której pracuje osoba zainteresowana udziałem w szkoleniu. Osoby zakwalifikowane do udziału w kursie zostaną powiadomione o tym specjalnym e-mailem do 24 września. W tym ostatnim mailu otrzymają także umowę, którą winni podpisać i przekazać do 30 września br.
Efekty szkolenia
Nauczyciel po ukończeniu szkolenia będzie potrafił:
- Uzasadnić korzyści z wprowadzenia nauki programowania do szkół od najmłodszych lat (od 1 klasy szkoły podstawowej).
- Skorzystać w procesie dydaktycznym z „nowej metodyki” nauczania programowania, osadzonej w kształceniu umiejętności rozwiązywania problemów na bazie logicznego i algorytmicznego myślenia.
- Świadomie wybrać środki dydaktyczne i dostępne aplikacje cyfrowe.
- Skorzystać z istniejących, ale także przygotowanych przez siebie materiałów dydaktycznych opisujących rozumienie, analizowanie i rozwiązywanie problemów dostosowanych do wieku ucznia.
Nauczyciel po ukończeniu szkolenia będzie znał:
- Nową podstawę programowej kształcenia informatycznego (w części dotyczącej nauki programowania).
- Metodykę rozwiązywania problemów algorytmicznych, z uwzględnieniem wieku ucznia.
- Podstawowe aplikacje oraz środowiska programistyczne z ich analizą przydatności na tym etapie edukacyjnym.
Treści i aktywności szkoleniowe
- Informatyka i programowanie w podstawie programowej edukacji wczesnoszkolnej.
- Jak rozumiemy naukę programowanie w edukacji wczesnoszkolnej?
- Proponowane podejścia dydaktyczne w edukacji informatycznej.
- Metodologia tworzenia referencyjnego scenariusza z programowania.
- Wspólna praca nad scenariuszami zajęć odnoszących się do zdefiniowanych sytuacji problemowych, komunikowanie się za pomocą sieci współpracy on-line.
- Praktyczna realizacja przykładowych zadań, których celem jest układanie w logicznym porządku obrazków, tekstów, poleceń (instrukcji) składających się m.in. na codzienne czynności.
- Praktyczna realizacja przykładowych zadań, których celem jest tworzenie poleceń lub sekwencji poleceń dla określonego planu działania prowadzących do osiągnięcia celu, tym samym odkrywanie algorytmów (programowanie z wykorzystaniem gry do nauki programowania typu ScottieGo, zabawy – kodowanie wiadomości, „oszukane zagadki”, „co tu nie pasuje”).
- Praktyczna realizacja przykładowych zadań, których celem jest programowanie wizualne prostych sytuacji lub historyjek, w tym także sterowanie obiektem na ekranie komputera (programowanie tego samego zadania w środowisku ScottieGo oraz w środowisku Scratch).