Dydaktyka cyfrowa w małopolskich liceach

  • 20-10-2017
  • SMWI

SMWI

Ponad 2600 nauczycieli z małopolskich liceów weźmie udział w szkoleniach z dydaktyki cyfrowej organizowanych przez Stowarzyszenie „Miasta w Internecie”. Start kampanii szkoleniowej zaplanowano na grudzień 2017 r. To największy tego typu projekt w Polsce. Zostanie zrealizowany dzięki wsparciu SMWI przez Departament Edukacji i Kształcenia Ustawicznego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego.

Projekt szkoleń dla nauczycieli liceów stanowi część kluczowego programu regionalnego znanego, jako Małopolska Chmura Edukacyjna. Edukatorzy tarnowskiego stowarzyszenia poprowadzą 20 - godzinne kursy dla wszystkich pedagogów zaangażowanych w zajęcia oferowane uczniom liceów przez szkoły wyższe Krakowa i Tarnowa, m.in. Akademię Górniczo – Hutniczą (lidera MChE), Uniwersytet Jagielloński, Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie, Uniwersytet Rolniczy i PWSZ w Tarnowie.   

- To przykład racjonalnego wykorzystania rezultatów innowacyjnych projektów, jakie władze małopolski sfinansowały w ramach RPO w poprzedniej perspektywie budżetowej UE. W ramach projektu „Laboratorium Dydaktyki Cyfrowej dla szkół woj. małopolskiego” opracowaliśmy wówczas nowoczesną metodę edukacji metodyczno-cyfrowej nauczycieli, która otwiera przed nimi nowe horyzonty wykorzystania technologii cyfrowych w codziennej pracy dydaktycznej i pozwala przełamać obawy przed niepowodzeniem w korzystaniu z ICT – zwraca uwagę Krzysztof Głomb, prezes SWMI. – Teraz metoda tą posłużymy się dla aktywizacji cyfrowej ponad 2600 nauczycieli. Stwarza to szanse na przełom w dydaktyczny w liceach małopolski!  

Zajęcia odbywać się będą w grupach do 20 osób. Podczas szkolenia dominować będą warsztaty, każdy z nauczycieli będzie dysponował urządzeniem cyfrowym z dostępem do Internetu. Część teoretyczna zostanie ograniczona do niezbędnego minimum. Pojawi się przede wszystkim podczas seminariów internetowych – webinariów. Na szkolenie każdej z grup złożą się 4 dni zajęć. Ich program będzie dostosowywany do potrzeb uczestników (w ramach tzw. mapowania potrzeb – procedury wprowadzającej w pracę każdej z grup).

- Kluczowe znaczenie ma zapoznawanie nauczycieli z nowoczesnymi metodami prowadzenia lekcji – aktywizującymi uczniów, wprowadzającymi interakcje między nimi a pedagogami, indywidualizującymi nauczanie i je odmiejscowiającymi, to jest otwierającymi przed uczniami świat nauki poza szkołą, zgodnie z ich osobistymi preferencjami, ale wciąż w kontakcie z nauczycielem – podkreśla Krzysztof Głomb. – Technologie cyfrowe nie mogą przesłaniać sprawności metodycznej nauczyciela. Winny jej służyć poprzez udostępnienie zasobów treści edukacyjnych oraz aplikacji i platform.

Podczas szkolenia nauczyciele poznają w praktyce metody: hybrydową, gamifikacji, odwróconej klasy, web quest, metodę projektową i problemową a w ramach „cyfrowej narzędziowni” nauczą się korzystania podczas lekcji z ponad 30 aplikacji i platform. Wprowadzą do swej praktyki korzystanie z mediów społecznościowych i chmury edukacyjnej.

Wszystkich zainteresowanych organizacją podobnych szkoleń w placówkach nieuczestniczących w projekcie Małopolska Chmura Edukacyjna zapraszamy do kontaktu pod adresem: kontakt@fabrykaprzyszlosci.pl