Rekrutacja na szkolenie z nauki programowania zakończona!
- 21-09-2017
- FP
Stowarzyszenie „Miasta w Internecie” zakończyło rekrutację na pilotażowy kurs dla nauczycieli nauczania wczesnoszkolnego z tarnowskich szkół podstawowych z zakresu nauczania programowania w klasach I-III. Kurs jest odpowiedzią na wprowadzenie do podstawy programowej nowych treści, z którymi nauczyciele nie mieli dotąd żadnego kontaktu. Zgodnie z nową podstawą zajęcia z programowania mają zagościć w klasach I-III już od początku bieżącego roku.
Lista osób zakwalifikowanych na szkolenie
„Programowania” na tym poziomie nie należy wszakże w żadnym wypadku utożsamiać z kodowaniem - zapisem kodu programu informatycznego. Zajęcia z uczniami w wieku 7-9 lat muszą być prowadzone w formie zabawy, podczas której dzieci rozwijać będą myślenie logiczne, poznawać w codziennym wymiarze działań pojęcie algorytmizacji oraz korzystać z języków programowania wizualnego w celach bardzo praktycznych.
Zajęcia z uczniami klas I – III powinny się koncentrować na zabawie, nabyciu przez dzieci umiejętności układania w logicznym porządku obrazków, tekstów, instrukcji, które składają się na codzienne czynności, tworzeniu poleceń lub ich sekwencji dla określonego planu działania i celu oraz rozwiązywania zadań, zagadek i łamigłówek prowadzących do odkrywania algorytmów.
Osoby zakwalifikowane do udziału w szkoleniu winny:
- skontaktować się z p. Konradem Mleczką – koordynatorem szkolenia (k.mleczko@mwi.pl, 503 115 938), który udzieli praktycznych informacji na temat uwarunkowań uczestnictwa w szkoleniu
- powiadomić dyrektora szkoły o zakwalifikowaniu do udziału w kursie, tak aby mógł on bezzwłocznie uzyskać środki na ten cel w Wydziale Edukacji Urzędu Miasta Tarnowa
- zapoznawać się z informacjami na temat kursu publikowanymi sukcesywnie w portalu fabrykaprzyszlosci.pl.
- złożyć oświadczenie woli o akceptacji regulaminu szkolenia, określającego warunki uczestnictwa w szkoleniu (w tym nieodpłatnego przekazania tabletu oraz pomocy dydaktycznej ScottieGo).
Warunki udziału w szkoleniu
- Udział nauczyciela w szkoleniu jest dla niego bezpłatny. Warunkiem udziału w kursie jest jednak opłacenie jego uczestnictwa przez szkołę do dnia 10 października br. w sposób wskazany przez koordynatora szkolenia. Brak wpłaty oznaczać będzie rezygnację danej osoby z udziału w kursie i zastąpieniu jej nauczycielem z listy rezerwowej.
- Do dnia rozpoczęcia szkolenia (III dekada października – dokładna data zostanie wskazana z końcem września) każdy z nauczycieli – uczestników szkolenia zobowiązany jest do złożenia oświadczenia woli o akceptacji regulaminu szkolenia, w którym:
- organizatorzy zobowiążą się do bezpłatnego przekazania nauczycielowi na własność tabletu edukacyjnego ufundowanego przez firmę ELPLC http://www.elplc.pl/ oraz 1 egzemplarza pomocy edukacyjnej ScottieGo https://scottiego.pl/ do wykorzystania w szkole w trakcie lekcji z programowania
- uczestnik kursu zobowiąże się do:
- obowiązkowego uczestnictwawe wszystkich zajęciach realizowanych w trakcie szkolenia
- przygotowania – najdalej do 7 dnia od zakończeniu szkolenia - scenariusza jednej lekcji z „programowania” oraz udostępnienia go bez ograniczeń do wykorzystania przez SMWI i innych nauczycieli. W ten sposób efektem szkolenia będzie 20 scenariuszy lekcji udostępnionych tarnowskim nauczycielom (nauka tworzenia scenariuszy lekcji z programowania będzie elementem szkolenia).
Przebieg szkolenia
Program szkoleń realizowanych głównie w formule warsztatowej obejmie 24 godziny zajęć w blokach kilkugodzinnych. Zajęcia odbywać się będą w porach dogodnych dla nauczycieli (popołudniowych). Szkolenie rozpocznie spotkanie organizacyjne, podczas którego nauczycielom przekazane zostaną tablety i gra ScottieGo.
Szkolenie poprowadzą edukatorzy programowania, w tym eksperci Stowarzyszenia „Miasta w Internecie”. Zajęcia szkoleniowe odbywać się będą w Centrum Edukacji i Kreacji Cyfrowej FABRYKA PRZYSZŁOŚCI w Tarnowie (ul. Szeroka 7), które udostępni uczestnikom sprzęt, pomoce dydaktyczne i niezbędne oprogramowanie w modelu 1:1. Kurs organizowany jest we współpracy z Centrum Kształcenia Praktycznego i Doskonalenia Nauczycieli w Mielcu http://www.ckp.edu.pl/. Uczestnicy szkolenia otrzymają certyfikat jego ukończenia.
Planowane rezultaty szkolenia
1. Nauczyciel po ukończeniu szkolenia będzie potrafił:
- Uzasadnić korzyści z wprowadzenia nauki programowania do szkół od najmłodszych lat (od 1 klasy szkoły podstawowej).
- Skorzystać w procesie dydaktycznym z „nowej metodyki” nauczania programowania, osadzonej w kształceniu umiejętności rozwiązywania problemów na bazie logicznego i algorytmicznego myślenia.
- Świadomie wybrać środki dydaktyczne i dostępne aplikacje cyfrowe.
- Skorzystać z istniejących, dostępnych bezpłatnie, ale także przygotowanych przez siebie materiałów dydaktycznych opisujących rozumienie, analizowanie i rozwiązywanie problemów dostosowanych do wieku ucznia.
2. Nauczyciel po ukończeniu szkolenia będzie znał:
- Nową podstawę programową kształcenia informatycznego (w części dotyczącej nauki programowania).
- Metodykę rozwiązywania problemów algorytmicznych, z uwzględnieniem wieku ucznia.
- Podstawowe aplikacje oraz środowiska programistyczne z ich analizą przydatności na tym etapie edukacyjnym.
Treści i aktywności szkoleniowe
- Informatyka i programowanie w podstawie programowej edukacji wczesnoszkolnej.
- Jak rozumiemy naukę programowanie w edukacji wczesnoszkolnej?
- Proponowane podejścia dydaktyczne w edukacji informatycznej.
- Metodologia tworzenia referencyjnego scenariusza z programowania.
- Wspólna praca nad scenariuszami zajęć odnoszących się do zdefiniowanych sytuacji problemowych, komunikowanie się za pomocą sieci współpracy on-line.
- Praktyczna realizacja przykładowych zadań, których celem jest układanie w logicznym porządku obrazków, tekstów, poleceń (instrukcji) składających się m.in. na codzienne czynności.
- Praktyczna realizacja przykładowych zadań, których celem jest tworzenie poleceń lub sekwencji poleceń dla określonego planu działania prowadzących do osiągnięcia celu, tym samym odkrywanie algorytmów (programowanie z wykorzystaniem gry do nauki programowania typu ScottieGo, zabawy – kodowanie wiadomości, „oszukane zagadki”, „co tu nie pasuje”).
- Praktyczna realizacja przykładowych zadań, których celem jest programowanie wizualne prostych sytuacji lub historyjek, w tym także sterowanie obiektem na ekranie komputera (programowanie tego samego zadania w środowisku ScottieGo oraz w środowisku Scratch).