Czy Tarnów polską stolicą edukacji cyfrowej?

  • 16-12-2015
  • Grzegorz Foltak

Przemysław Sroka

16 grudnia w Centrum Sztuki Mościce w Tarnowie odbyła się debata pt. „Szkoła Epoki Smartfona”, która była jednym z ostatnich akcentów realizacji innowacyjnego projektu - Laboratorium Dydaktyki Cyfrowej dla szkół województwa małopolskiego. Spotkanie, które było rejestrowane przez TVP Kraków skupiło ponad osiemdziesięciu widzów i zostało podzielone na trzy części tematyczne.

W pierwszej z nich zatytułowanej „Nauczyciel i uczeń po obu stronach cyfrowego lustra” poruszano temat wykorzystania przez nauczycieli i uczniów treści i zasobów znajdujących się w Internecie. Paneliści dyskutowali nad tym w jakim kierunku powinien zmieniać się współczesny nauczyciel oraz jakie potrzeby i oczekiwania mają w obecnych czasach uczniowie szkół gimnazjalnych oraz ponadgimnazjalnych. W trakcie rozmowy poruszono również temat zagrożeń oraz uzależnień wynikających z korzystania z sieci globalnej i próbowano znaleźć odpowiedź na to jak się przed nimi ustrzec. Uczestnikami pierwszej części byli Małgorzata Kopek - koordynator ds. wdrażania dydaktyki cyfrowej w IV LO w Tarnowie, Agnieszka Będkowska z Zespołu Szkół Ogólnokształcących i Technicznych im. Jana Szczepanika w Tarnowie, uczestniczki projektu Laboratorium Dydaktyki Cyfrowej (LDC), kom. Wojciech Chechelski z Wydziału Prewencji Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie oraz Artur Krawczyk, koordynator projektu LDC ze Stowarzyszenia „Miasta w Internecie”.

Zobacz film: Nauczyciel i uczeń po obu stronach cyfrowego lustra

debta

Kolejna część debaty, w której próbowano wyznaczyć kierunek oraz tempo zmian w małopolskich szkołach tak, aby przekształciły się one w pełni cyfrowe placówki realizowana była pod hasłem „Szkoła Cyfrowej Transformacji”. Anna Olszańska, dyrektor Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych w Zakliczynie, Danuta Skrabacz-Tempka, dyrektor Gimnazjum w Łęgu Tarnowskim oraz dr Krzysztof Głuc z WSB-NLU w Nowym Sączu, dyskutowali o potrzebach szkół naszego województwa w zakresie dostępu do nowoczesnego sprzętu oraz szybkiego łącza internetowego. Wspólnie szukano źródeł finansowania dla działań, które sprawią iż nowoczesna szkoła będzie w stanie odpowiedzieć na wrażliwość i kompetencje poznawcze uczniów oraz rosnące oczekiwania rodziców. W dyskusji zwrócono również uwagę na to, jaka ważną rolę w procesie nauczania z wykorzystaniem nowych technologii odgrywają rodzice i ich wiedza na ten temat.

Zobacz film:Szkoła Cyfrowej Transformacji

debata

W trzeciej, ostatniej części debaty zatytułowanej „Tarnów – polska stolica cyfrowej edukacji” Bogumiła Porębska, dyrektor Wydziału Edukacji UM Tarnowa, Grzegorz Kądzielawski - radny Sejmiku Województwa Małopolskiego, dyrektor Gabinetu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego oraz Krzysztof Głomb, prezes Stowarzyszenia „Miasta w Internecie” dyskutowali na temat tego, w jaki sposób dobrze wykorzystać produkty i efekty projektu LDC i sprawić, aby edukacja cyfrowa stała się jednym ze strategicznych kierunków rozwoju miasta Tarnowa. Prezes SMWI mówił o tym, jakie warunki są do tego konieczne i co trzeba zrobić w najbliższej przyszłości, aby wykorzystać potencjał kompetencji zbudowany wśród tarnowskich nauczycieli, a Bogumiła Porębska zapowiedziała wsparcie w realizacji projektów modernizacyjnych dla tarnowskich szkół.

Zobacz film:Tarnów – polska stolica cyfrowej edukacji

debata

Całość dyskusji, którą poprowadziła red. Iwona Sitnik-Kornecka, będzie można oglądnąć w styczniu na antenie TVP Kraków.

Galeria fotografii z debaty dostępna jest na stronie projektu.