Wakacyjny obóz edukacyjny w Tarnowie

• 12-07-2021
  • FP

W dniach 5-9 lipca zorganizowaliśmy – po raz kolejny - obóz edukacyjny dla młodzieży z Zespołu Szkół im. Jana Śniadeckiego w Wyszogrodzie.

Obóz rozpoczęliśmy zajęciami warsztatowymi w Fabryce Przyszłości z tematyki mediów społecznościowych, zarządzania własnym wizerunkiem w sieci oraz ustawień prywatności. Młodzież założyła grupę na Facebooku, na której, podczas całego pobytu, wymieniali się fotografiami oraz spostrzeżeniami dotyczącymi obozu. Po warsztatach wybraliśmy się na wycieczkę po Tarnowie, odwiedziliśmy historyczne miejsca i ciekawe zakątki.

Drugi dzień rozpoczęliśmy od wycieczki do Skamieniałego Miasteczka w Ciężkowicach. Tam zwiedziliśmy wszystkie atrakcje skalne, a także zawitaliśmy pod wodospadem. Prosto z Cieżkowic pojechaliśmy do Schroniska Dobrych Myśli w Jamnej, a stamtąd do punktu widokowego w Dąbrówce Szczepanowskiej, z którego podziwialiśmy dolinę Dunajca. Ten bardzo udany, a zarazem wyczerpujący dzień zakończyliśmy wizytą w tarnowskim Parku Wodnym.

Trzeci dzień był dniem pracy grupowej. Przed obiadem młodzież odbyła cykl warsztatów z zakresu elektroniki i robotyki, przeprowadzone przez trenerów z warszawskiej Skriware Academy [https://skriware.com/pl/]. Dzięki wykorzystaniu platformy SkriLab oraz Skribotów młodzież przypomniała sobie podstawy elektroniki oraz praw fizyki, które później wykorzystywała w praktyce tworząc swoje pierwsze projekty instalacji elektronicznych i oprogramowując Skriboty. Projekty, które były realizowane podczas zajęć zawierały elementy nauki programowania i kodowania. Wszystko odbywało się w miłej i twórczej atmosferze zaplecza Fabryki Przyszłości. Po obiedzie w klimacie włoskim, odbyły się kolejne warsztaty w Fabryce Przyszłości poświęcone bezpieczeństwu cyfrowemu, tematyce fake news, deep fake oraz sposobom weryfikacji informacji, które możemy znaleźć w Internecie.

Czwartek rozpoczęliśmy od wizyty w siedzibie firmy ELPLC, produkującej najnowocześniejsze na świecie taśmy produkcyjne dla branży motoryzacyjnej. Wycieczkę oprowadzał prezes Robert Tomasiewicz, który tłumaczył młodzieży czym jest przemysł 4.0, a także opowiedał o elementach Przemysłu 5.0, które jego firma już wykorzystuje. Kolejnym odwiedzonym punktem na mapie Tarnowa była ścianka wspinaczkowa LaRoca, gdzie młodzież odbyła trening pod okiem Arkadiusza Kamińskiego. Zabawa zakończyła się zawodami we wspinaczce na czas. Po południu młodzież zwiedziła wystawę w Biurze Wystaw Artystycznych, a następnie odbyła warsztaty fotograficzne z Przemysławem Sroką w Ogrodzie Sensorycznym tarnowskiego Parku Strzeleckiego. Dzień zakończyliśmy kolejną wizytą w Parku Wodnym.

W piątek, młodzież po raz ostatni odwiedziła Fabrykę Przyszłości, gdzie nasi trenerzy przygotowali warsztaty dotyczące przechowywania zdjęć w chmurze, obróbki fotografii oraz tworzenia materiałów wideo. W rezultacie powstały wideo relacje z pobytu wyszogrodzkiej młodzieży w naszym mieście.

Wakacyjny obóz naukowy zorganizowany został w ramach projektu „Eksperyment kluczem do wiedzy i sukcesu” realizowanego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata 2014-2020 (Oś priorytetowa X Edukacja dla rozwoju regionu 1; Działanie 10.1 Kształcenie i rozwój dzieci i młodzieży; poddziałanie 10.1.1 Edukacja ogólna)”.