ZDALNA SZKOŁA CZASU KORONAWIRUSA

  • 25-03-2020
  • KG

Pandemia COVID-19 wymaga działań szybkich i nadzwyczajnych. Dlatego przygotowaliśmy w gronie 17 ogólnopolskich organizacji, izb i think-tanków koncepcję pakiet działań antykryzysowych, jakie należy podjąć w pierwszej kolejności na polu edukacji szkolnej. SMWI wniosło w te prace istotny wkład. Dokument opisujący proponowane działania interwencyjne trafił już do Premiera Rządu RP i kluczowych Ministrów. Można go znaleźć pod adresem: http://mwi.pl/pakiet_postulatow.pdf

Za konieczne uznaliśmy 3 podstawowe działania:

  1. skuteczne uświadomienie władzom oświatowym i organom prowadzącym szkoły, iż obecnie dominujący w działaniach szkół model nauczania z wykorzystaniem e-dziennika nie zasługujący na miano „kształcenia na odległość” – w żadnej mierze nie gwarantuje realizacji zadań edukacyjnych i wychowawczych szkół i wymaga pilnej zmiany
  2. wprowadzenie do codziennej praktyki dydaktycznej kultury nowocześnie rozumianej edukacji zdalnej, opierającej się na rzeczywistym, interaktywnym kontakcie nauczycieli z uczniami, bazującym na wykorzystaniu platform edukacyjnych, umożliwiającym aktywizację ucznia i indywidualizację nauczania, wykorzystującym aplikacje, gry i edukacyjne zasoby cyfrowe.
  3. upowszechnienie korzystania z metod dydaktyki cyfrowej aktywnie włączających ucznia w proces dydaktyczny.

Wizja przejścia z modelu stacjonarnej edukacji frontalnej do zdalnego nauczania wymaga pilnych inwestycji. W ramach realizacji pakietu „tarczy antykryzysowej” Rządu RP należy zrealizować co najmniej następujące pilne działania interwencyjne:

  1. zniesienie w trybie pilnym podatku VAT na laptopy, tablety, smartfony oraz drukarki zakupywane dla celów edukacyjnych (zwolnione są cyfrowe urządzenia stacjonarne) 
  2. zakup i dystrybucja na poziomie centralnym mobilnych pracowni cyfrowych dla wszystkich szkół podstawowych i ponadpodstawowych (wraz z instalacją „studia edukacyjnego” w każdej szkole)
  3. zakup i dystrybucja na poziomie centralnym laptopów służbowych oraz drukarek dla nauczycieli (na początek zaspakajających podstawowe luki, a w perspektywie roku dla każdego nauczyciela) - powiązanych z obowiązkami jego wykorzystania
  4. pilne uruchomienie platformy udostępniania na wolnych licencjach i promowania cyfrowych materiałów edukacyjnych przygotowanych przez nauczycieli w celu realizacji podstawy programowej. Platforma umożliwi wykorzystywanie tych materiałów przez nauczycieli w całym kraju. Proponuje się także wprowadzenie mechanizmu premiowania nauczycieli – twórców interesujących i licznych materiałów  
  5. pilne uruchomienie centralnego punktu doradztwa metodycznego oraz regionalnych punktów doradztwa metodycznego w zakresie realizacji docelowego modelu kształcenia na odległość z wykorzystaniem platform zapewniających interaktywny, a także zindywidualizowany kontakt ucznia z nauczycielem oraz stosowanie aktywizujących metody dydaktyki cyfrowej. 
  6. wydanie na poziomie centralnym przepisów dotyczących zapewnienia cyberbezpieczeństwa urządzeń końcowych, sieci szkolnych oraz aplikacji edukacyjnych, a także dezynfekcji urządzeń.
  7. przekazanie środków finansowych dla samorządów na interwencyjny zakup z wolnej ręki:
    - usług szerokopasmowego dostępu do Internetu dla szkół oraz nauczycieli (a w przypadkach interwencyjnych także uczniów)  
    - dostępu do płatnych aplikacji i treści edukacyjnych (cyfrowych pomocy dydaktycznych) 
    - dostępu do platform klasy Learning Management Systems (LMS)
    - usług zdalnego wsparcia doradczego dla dyrektorów i nauczycieli w zakresie prowadzenia lekcji w nowym modelu, realizowanego przez specjalistów, NGO, firmy, edukatorów z uczelni wyższych, etc.   

Rekomendacje dla zdalnej edukacji szkolnej są częścią szerszej akcji „Czas na gospodarkę cyfrową”, której landing page znajduje się pod adresem: https://digitalpoland.prowly.com/85402-czas-na-cyfrowa-gospodarke

#cyfrowaszkoladomowa, #akcjaedukacja